De betekenis van de tuls van ITF Taekwon-Do (V) – Boeddhisme (I): Won Hyo

Boeddhisme (I): Won Hyo

Van de 24 Tuls van het Taekwon-Do zijn er twee gewijd aan beroemde Koreaanse boeddhistische monniken: Won-Hyo en So-San. Het gaat om vooraanstaande vertegenwoordigers van het Boeddhisme Seon¹, dat vooral onder het Koreaanse volk gewaardeerd werd. In dit artikel richten we ons op de figuur van de eerbiedwaardige Won-Hyo (원효), wiens naam “dageraad” betekent.

Won-Hyo (617–686) werd geboren in het koninkrijk Silla, toen het Koreaanse schiereiland nog verdeeld was in drie rijken (Koguryo, Baekje en Silla). Hoewel de Encyclopedia of Taekwon-Do hem presenteert als “de monnik die het Boeddhisme in Korea introduceerde”, klopt het dat het Boeddhisme al in 372 in Koguryo was aangekomen, en later ook in Baekje en Silla. We kunnen echter gerust stellen dat Won-Hyo een groot denker was, van het kaliber van Yi Hwang en Yi I (naar wie respectievelijk de vormen Toi-Gye en Yul-Gok zijn genoemd). Hij was verantwoordelijk voor de verspreiding en popularisering van de boeddhistische leer in Silla. Zijn levenswerk bestond uit het verenigen van verschillende boeddhistische stromingen die elkaar op dat moment vijandig gezind waren. Hieronder volgen enkele van zijn bekendste episodes:

Na jaren van studie en meditatie besloot Won-Hyo om zijn opleiding voort te zetten in China, zoals veel monniken die diepgang zochten in hun spirituele pad. Tijdens een eerste poging reisde hij over land, maar werd tegengehouden door oorlogen. Een tweede poging over zee liep ook spaak toen hij ’s nachts de haven bereikte terwijl een storm dreigde. Hij overnachtte daarom in een grot in de bergen. Bij het ontwaken ontdekte hij dat het een oude grafgrot was; het regende hard en hij besloot nog een nacht te blijven.

Volgens een bekendere versie van het verhaal werd hij midden in de nacht dorstig wakker. Op de tast vond hij een kom en dronk eruit om zijn dorst te lessen. De volgende ochtend, toen het licht door de grot scheen, zag hij dat hij had gedronken uit een menselijke schedel vol met modderig water. Dit schokte hem diep en leidde tot een belangrijke spirituele realisatie: “alles is een kwestie van de geest”. Wat hem de vorige nacht dorst had gelest, bracht nu walging. Maar als waarheid in de geest te vinden is — waar kan ze dan nog meer zijn? Won-Hyo besloot zijn reis af te breken en werd een van de belangrijkste monniken van zijn tijd, met een biografie vol verrassingen en los van conventies.

Later werd hij uitgenodigd aan het hof en had een korte relatie met prinses Yoseok, waaruit een zoon werd geboren: Seol Chong². Daarna leidde Won-Hyo een zwervend en excentriek leven, altijd dicht bij het volk. Hij gaf onderricht en hulp aan wie het nodig had, ongeacht rang of afkomst. Overal waar hij kwam, wekte hij verbazing en bewondering.

Er worden meer dan honderd geschriften aan Won-Hyo toegeschreven, waarvan slechts 22 bewaard zijn gebleven. Zijn werk en roem bereikten China en India. Dankzij het Taekwon-Do is hij nu wereldwijd bekend.

Hopelijk hebben we met dit artikel iets bijgedragen aan een beter begrip van deze vierde vorm van het Taekwon-Do. Hij is een voorbeeld van integriteit en volharding. Zijn gedachte dat “alles zich in de geest bevindt” kan ons helpen onszelf te verbeteren — als mens en als beoefenaar. Het ligt aan ons.

¹ Beter bekend als Zen (Japans) of Chan (Chinees).
² Seol Chong was een van de grootste Confuciaanse geleerden van het Silla-koninkrijk.

Door Sahyun Andreu Martínez
VII Dan Taekwon-Do ITF // IV Dan Haidong Gumdo // Directeur van de Juche Kwan School
ma****@*******an.org // 🌐 https://juchekwan.org